Sportmassage

Sportmassage zorgt ervoor dat de spieren in het lichaam in conditie blijven en snel herstellen na inspanning. Tevens kan een massage blessures voorkomen. Mensen die regelmatig of intensief sporten kunnen hier veel baat bij hebben. Maar ook mensen die niet sporten kunnen veel voordeel hebben van een (sport)massage.

Sportmassage is niet alleen voor sporters bedoeld. Ook voor niet-sporters kan sportmassage goed zijn. Denk aan rug-, nek- en/of schouderklachten die vaak worden veroorzaakt door een verkeerde werkhouding of intensief computergebruik. Ook stress kan een belangrijke oorzaak zijn van allerlei klachten. Door een verkrampte houding kunnen verhardingen in spieren ontstaan. Een aantal massagebehandelingen kan al verlichting geven of kan de klachten helemaal laten verdwijnen. Het effect van de behandeling is afhankelijk van de aard van de klachten. Voor een optimaal resultaat is het aan te raden om u één keer in de twee weken te laten masseren. 

Sportmassage is eigenlijk veel breder dan het in eerste instantie lijkt. Een belangrijk onderdeel is de massage zelf, maar bijvoorbeeld ook:

  • Onderzoek naar lichaamshouding, bewegingspatronen en eventuele correctie.
  • Begeleidt sporters voor, tijdens en na het sporten.
  • Bekijken en beoordelen van blessures.
  • Adviseren over omgaan met blessures of andere lichamelijke ongemakken.
  • Adviseren over trainingsopbouw, herstel, kleding enz.
  • Functietesten van spieren en gewrichten.
  • Opsporen van verhardingen of verkortingen in de spieren.
  • Aanleggen van tapes of bandages als ondersteuning voor verzwakte of herstellende gewrichten en spieren.
  • Doorverwijzen of overleg met arts of fysiotherapeut.

DE BEHANDELING

Wanneer je de praktijk binnen komt zal er eerst een anamnese worden afgelegd om tot een goed behandelplan te komen. Dit bestaat uit een aantal vragen over je fysieke gezondheid en eventuele klachten. Het kan worden gezien als een intake. Hierna zal/zullen de te masseren spiergroep(en) worden bepaald en de aard van massage. De anamnese zal ongeveer 10 tot 20 minuten duren.